Primele două moțiuni de cenzură au picat, Opoziția având mai puține voturi decât semnăturile adunate inițial. Ședința reunită a deputaților și senatorilor continuă cu dezbaterile și votul pentru celelalte două moțiuni rămase. Înaintea ședinței, liderul AUR, George Simion, a anunțat că cere constatarea lipsei cvorumului necesar votului și amânarea procedurii pentru ziua de luni. Între timp, parlamentarii puterii s-au mobilizat și au reușit să asigure cvorumul.
Şansele ca moţiunile să fie adoptate şi guvernul să fie demis sunt mici, în condiţiile în care Opoziţiei îi lipsesc peste 100 de voturi.

ACTUALIZARE 17:55 A început votul pentru ce-a de-a treia moțiune. Senatorii și deputații sunt chemați din nou la urne.
ACTUALIZARE 17:45 Ilie Bolojan: Vorbim despre trei instituții care influențează direct viața fiecărui român. ASF decide cât de sigure sunt economiile și pensiile. ANRE stabilește cât plătim la facturile de energie. ANCOM reglementează cum funcționează comunicațiile. De modul în care funcționează aceste instituții depind stabilitatea financiară a oamenilor, siguranța energetică a țării și funcționarea sigură a comunicații lor. Reforma lor nu este un moft și nu este opțiune. Este o necesitate față de care România ar fi mai vulnerabilă exact în momentele în care are nevoie să fie mai puternică. Din moțiune nu se înțelege care este obiecția semnatarilor moțiunii, că facem prea puțină reformă sau prea multă reformă. Ni se spune că salariile la ASF, ANR sunt prea mari. Da, tocmai de aceea, Guvernul a propus o corecție. Reducem salariile pentru tot personalul cu 30% inclusiv la nivelul conducerii.
Plafonăm la maxim de două ori indemnizația unui ministru, bonusurile, care înainte erau nelimitate, la latitudinea conducerii. Aceste măsuri reduc veniturile disproporționate și le aproprie de un nivel corect, care trebuie să fie justificat de performanță. În același timp, mențin un nivel de salarizare competitiv pentru a păstra expertiza în aceste domenii strategice. Semnatarii moțiuni nu sunt de acord, însă se plâng de tăierile de posturi administrative de suport și susțin că sunt afectate posturi din zona de verificare și control. Nu este normal ca într-o instituție să fie disproporționat de multe posturi administrative față de cele de specialitate. Așadar, reducem cu 30% posturile suport și cu 10% pe cele de specialitate. Reforma noastră nu atinge zone de supraveghere ci birocrația și structurile umflate artificial. Măsurile pe care le propunem întăresc aceste instituții, le fac mai eficiente și mai credibile în fața cetățenilor.
Revin la ideea de responsabilitate atunci când vine vorba de siguranța națională, energie, comunicații și stabilitate financiară. Jocurile populiste ar trebui lăsate la o parte. Nu vreau să trec cu vederea mai multe atacuri periculoase din această moțiune. Ele induc în eroare pentru a slăbi încrederea cetățenilor în instituțiile statului. Cu bună știință sau din ignoranță, opoziția propagă mesaje contrare intereselor țării noastre, care servesc nu cetățenilor ci eventual, unui război propagandistic. ANCOM nu este o poliție a internetului și nu reglementează libertatea de exprimare. Această idee nu are nicio legătură cu realitatea. ANCOM este autoritate tehnică de implementare. Atacurile explicite la edresa exportului de energie către Republica Moldova sunt și ele un act de iresponsabilitate prin care se propagă narative fără vreo legătură cu realitatea. România vinde energie către Republica Moldova la preț similar cu restul exporturilor de energie.
Remarc că un partid care se declară unionist face din efortul de a ajuta Republica Moldova, un motiv de răsturnare a guvernului. Un alt neadevăr al semnatarilor moțiunii este că Guvernul ar da legi care ar confisca pensiile din pilonul 2 și 3. Ori mint sfruntat, ori habar n-au ce vorbesc. Așa cum am spus, este un moment al adevărului. Opțiunea este simplă între reformă și antireformă, între responsabilitate și populism periculos.
ACTUALIZARE 17.02 Opoziția a început citirea celei de-a treia moțiuni de cenzură, intitulată – „Guvernul mimează reforma – ASF, ANRE şi ANCOM continuă să fie instituţii corupte, incompetente şi rău-voitoare, captive clientelei politice şi lipsite de guvernanţă profesionistă” și semnată de 125 de parlamentari.
ACTUALIZARE 16.55 Ce-a de-a doua moțiune de cenzură a fost respinsă după ce a primit doar 121 de voturi „pentru” și 1 „împotrivă”.
ACTUALIZARE 16.50 S-a încheiat procedura de vot pentru cea de-a doua moțiune de cenzură a opoziției. Chestorii desemnați de fiecare partid au început numărătoarea voturilor.
ACTUALIZARE 16.20 Începe procedura de vot pentru cea de-a doua moțiune de cenzură.
ACTUALIZARE 16.07 Nicoleta Pauliuc (PNL): Reforma companiilor de stat promovata de guvernul Bolojan este o idee a cărui timp a sosit. Antireformiștii din opoziție pot țipa, dar nu o pot opri. Moțiunea de astăzi nu este despre binele românilor. Este moțiunea vobelor goale. Scrisă de oameni care vorbesc de schimbare, dar fug de reformă ca elevul corijent de examene.
Vorbesc de profesioniști dar fug de criteriile de performanță ca dracul de tămâie. Vorbesc de curaj dar fug de decizie. Care vorbesc de performanță dar fug de evaluare. Care vorbesc de moralitate dar fug de reguli ca vulpea de coteț.
Această moțiune este dovada că AUR SOS și POT i-au mințit și îi mint pe români. Ați spus, colegi din Opoziție că vreți să reduceți statul obez. Liderul dvs, Simion, cerea concedierea a 500.000 de bugetari. Dar azi vă opuneți la reducerea membrilor din CA-uri. Vreți salarii de Dubai pentru performanță de tranziție? Ați spus că bogățiile românilor trebuie să fie pentru români.Ați făcut mitinguri cu resursele țării, dar vă opuneți criteriilor care obligă companiile să aducă profit și investiții.
ACTUALIZARE 15.57 Mircia Chelaru (AUR): Azi ar fi trebuit să fim toți la Țebea să-l comemorăm pe Avram Iancu. Acolo trebuia să fim. Trăiesc un sentiment de tristețe și acea greață – pentru că mă uit să văd cum ne risipim toate energiile noastre în niște jocuri meschine și mizerabile. Sunt mai mult decât o moțiune de cenzură. E un strigă disperat de avertisment în fața unui iminent colaps social.
Adevărații opozanți față de națiunea română sunteți chiar dvs, cei care v-ați cuplat într-o coaliție formată din cinci partide, fiecare minoritar politic. Ați condus într-un mod abject fără să aveți permis de conducere. Doar națiunea vă poate trage pe dreapta.
Kelemen Hunor: Dacă ANAF nu funcționează, mai bine îl desființăm
ACTUALIZARE 15.50 Kelemen Hunor: Guvernul de Coaliție și-a depus jurământul acum 76 de zile. Și suntem la a treia încercare a Opoziției de a schimba acest guvern care și-a luat angajamentul de a reduce deficitul rămas moștenire din 2024. Și-a luat angajamentul de a corecta ce a fost greșit. Guvernul s-a angajat în reforme profund sectoriale – și, ce e mai important, s-a angajat în a reda încrederea între cetățean și stat. Nu întâmplător am așezat cetățeanul pe primul loc. Fără el, fără cetățeanul care are încredere în instituțiile statului, fără cetățeanul care știe că va fi apărat de stat, statul va deveni slab. Deci statul trebuie să fie în slujba cetățeanului și atunci și omul va accepta sacrificii temporare și, da, va sluji și el statul cu acele sacrificii personale, de familie, sectoriale, fără de care nu vom reuși să restabilim un echilibru sănătos.
Să facem reforme sectoriale esențiale în sănătate, justiție, în domeniul companiilor de stat, și trebuie să urmeze administrația locală și centrală. Acest guvern începe să dea primele semnale că dorește o guvernare justă, dreaptă, un stat mai suplu și încearcă să corecteze acele cheltuieli extravagante care, pe bună dreptate, îi nemulțumesc pe oameni. Am și eu nemulțumirile mele profunde. Un stat în care nu există consecințe când cineva greșește intenționat sau voluntar, când autoritățile închid ochii – este un stat eșuat. M-am uitat și eu la reportajul Recorder. Este exclus să nu fi existat în acel caz complicități la nivelul ANAF-ului sau neglijență gravă. Poate și la Registrul Comerțului.
Îmi vine să spun, dacă nu reușim să reformăm această instituție, mai bine desființăm ANAF-ul și reînființăm o altă instituție a doua zi. Îmi vine să spun că Registrul Comerțului e total inutil dacă prin câteva emailuri poți să furi compania cuiva și să o treci pe numele tău fără nicio consecință. Până când nu vom vedea consecințe administrative, penale, rămânem cu sentimentul – și unii cu convingerea – că există o frăție între hoți și cei care trebuie să apere societatea de acești hoți. Al doilea caz este catastrofa de la Praid. Au trecut aproape patru luni de când societatea a pierdut o mină super profitabilă și a pus în pericol o comună întreagă. Un șir întreg de neglijențe, discuții interminabile între două companii ale statului, și nici până azi nu am văzut nicio demitere, nicio asumare.
România încă nu este atractivă, nu este predictibilă și nu este flexibilă. Alternativa, drumul arătat de Opoziție, e un drum înfundat. Ar însemna doar haos, spectacol, ură, așa cum am văzut în aceste zile. Nu cred că cineva care dorește normalitate, predictibilitate, dorește acel drum. Vom susține guvernul. Vom asculta toate argumentele opoziției de bun-simț care pot fi fructificate în continuare.
Citește și:
Bolojan: Sunt surprins că Opoziția vrea continuarea risipei
ACTUALIZARE 15.47 Ilie Bolojan: Proiectul pentru restructurarea companiilor publice are ca obiectiv profesionalizarea și depolitizarea companiilor de stat. Este o condiție necesară dar nu și suficientă.
În domenii vitale precum Energia Transporturile Apărarea România trebuie să aibă companii puternice, conduse profesionist.
Pentru toate acestea este nevoie să schimbăm modul în carea funcționează companiile publice. De aceea reducem posturile, introducem criterii de performanță.
Vrem un stat modern care nu-și abandoneaza companiile publice ci le face performante. Este o viziune pe care o îmărțim cu Uniunea Europeană.
Nu sunt surprins că Opoziția a depus moțiuni de cenzură. Dar sunt surprins că sunt colegi care spun pe față că nu vor restructurarea companiilor de stat și ar prefera continuarea risipei. Aceasta este de fapt esența moțiunii de cenzură. Semnatarii moțiunii nu vor să reformăm companiile de stat. Nu aduc soluții, doar zgomot. Semnatarii nu doresc să limităm veniturile directorilor. O recunosc chiar dânșii în mod explicit în moțiune. Îi invit să meargă printre români să le spună că un salariu de 8.000 de euro la stat nu trebuie plafonat.
În căutare de senzațional, parlamentarii opoziției au folosit iresponsabil termenul „terorism legislativ” pentru a descrie procedura pe care am ales-o. Nu e prima oara când limbajul dânșilor este instigator.
Soluția este să mergem înainte cu reformele, cu respect pentru români.
Începe dezbaterea pentru a doua moțiune de cenzură
ACTUALIZARE 15:25 A început citirea celei de-a doua moțiune de cenzură împotriva Guvernului. Aceasta este intitulată – „Opriţi politizarea companiilor publice. Opriţi batjocorirea proprietăţii statului!”.
ACTUALIZARE 15:20 Prima moțiune de cenzură a picat. Potrivit primelor rezultate, s-au înregistrat 108 voturi „pentru” și un vot împotriva demersului. Practic, au fost mai puține voturi decât semnături. Moțiunea de cenzură a fost inițiată de 125 de parlamentari ai Opoziției.
În ciuda acuzațiilor Opoziției privind lipsa cvorumului, la final s-au înregistrat 392 de parlamentari prezenți. După eșecul primei moțiuni de cenzură, Opoziția are la dispoziția două zile pentru a sesiza Curtea Constituțională.
ACTUALIZARE 15:15 Votul pentru prima moțiune de cenzură s-a încheiat, după mai bine de două ore de la începerea ședinței.
ACTUALIZARE 14.23 A început pentru prima moțiune de cenzură a opoziției împotriva Guvernului Bolojan numită – „Demisia guvernului Bolojan – cel mai bun tratament pentru sistemul de sănătate, dar şi pentru România!”.
ACTUALIZARE 14.15 Președintele Senatului Mircea Abrudean a anunțat că parlamentarii puterii au 265 de colegi în sală.
Simion cere ca la finalul ședinței să se constate lipsa de cvorum
ACTUALIZARE 14.10 George Simion: Va rog la finalul dezbaterii sa constatati lipsa de cvorum. Nu exista 232 de parlamentari care să spună prezent aici în sala. Aici nu aveți cvorumul necesar. Voi aveți toată puterea în Statul român. E fără precedent ca din primele 500 de funcții de conducere din statul român, toate să aparțină puterii. Ați ales să călcați în picioare voința poporului român.
Dar pentru ce era nevoie domnule Bolojan să vă asumați de cinci ori răspunderea? De cinci ori. Cinci asumări de răspundere. Parlamentul este în sesiune ordinară.
Orice copil învață la educație civică separația puterilor în stat. Puterea Executivă, puterea Legislativă care suntem noi dar ne ignorați și puterea Judecătorească cu care sunteți în conflict. Nu este de mirare că faceți acest lucru.
Vom intra în scurt timp în incapacitate de plată. Și asa până să intre așa-zisele măsuri reformiste în vigoare. Dacă voi nu faceți ce trebuie făcut. Și nu faceți, e evident cu 13.000 de locuri de muncă care vor fi tăiate, nu faceți nicio reformă, doar vă jucați. În timp de ministrul vostru de Finanțe are firme care nu-și declară bilanțul, care nu-și plătesc datoriile la stat, antreprenorii în viața reală își restrâng activitatea sau își relochează și își mută sediul social în alte companii.
Am auzit de la domnul Grindeanu spunându-se ca noi suntem cu privilegiații, nu cu poporul. Domnul Grindeanu, asta este exact ce acuzăm în moțiunile pe care le propunem. Că nu tăiați de la privilețiati, ci tăiați de la omul mic pe când sinecurile și pilele le mențineți și mimați reformele.
Grindeanu: PSD respinge toate moșiunile AUR
ACTUALIZARE 14.00 Sorin Grindeanu: Mi-aș fi dorit ca astăzi românii să aibă parte de o duminică liniștită. Și nu să-i vadă pe cei de la AUR cum și-au amintit că trebuie să strige din nou refrenul de toamnă cu „Jos Guvernul”.
Vreau să fiu limpede de la bun început: PSD respinge toate moțiunile AUR! PSD nu va vota nicio moțiune, pentru că refuzăm haosul. România are nevoie de stabilitate și de rezultate, nu de circ! Aceste moțiuni ale AUR sunt doar un exercițiu de pură demagogie. Doamnelor și domnilor de la AUR, țipați ipocrit zi de zi cum sunteți de partea poporului, dar când se închide live-ul sunteți doar de partea bogaților, a banilor și a privilegiilor. Altfel, nu v-ați opune prin moțiune de cenzură unor măsuri absolut corecte pe care noi, cei de la PSD, le-am introdus în aceste legi de asumare.
Vă opuneți să taxăm corect multinaționalele. Vă opuneți să limităm scoaterea banilor corporațiilor în afara țării și să taxăm de trei ori mai mult vilele și mașinile de lux. Mai mult – tot voi vă opuneți ca spitalele private bogate să plătească atunci când transferă un pacient nejustificat la stat! Să protejezi, fără rușine, interesul medical privat, după ce te-ai plimbat în campanie pe la oamenii sărmani în caravane medicale – asta înseamnă să fii ipocrit și să urmezi doar interesele unor sponsori politici, de AUR!
Și vă opuneți – da, vă opuneți – din greu- să reducem drastic numărul membrilor în Consiliile de Administrație și să tăiem indemnizațiile nesimțite.
Dar, în același timp, liderii voștri- liderii AUR, se înghesuie să pună mâna pe contracte de avocatură bănoase prin care să îi apere în instanțe pe cei mai bogați dintre bugetari! Contra cui? Contra Statului, evident!
Acesta este populismul în forma lui pură: nu de doi bani- ci pe mulți bani! Asta înseamnă să te lauzi inconștient în campanie că dai afară jumătate de milion de bugetari, iar azi să îi aperi cu dinții tocmai pe SUPER-BUGETARII cu mii de euro la stat. Indignarea AUR durează doar câteva minute, cât pentru un video pe Tik-Tok. În Parlament, doar apărați privilegiile!
De fapt, AUR este doar un cameleon politic, perfect capabil să se contrazică azi cu ce a spus ieri, doar ca să demonstreze întotdeauna că este contra– nu contează la ce. Voi credeți că a fi contra înseamnă să fiți anti-sistem. Nu – asta demonstrează doar că oportunismul este singura voastră ideologie!
Citește și:
Bolojan: Nu mai blocați guvernul cu moțiuni de tip „Cațavencu
ACTUALIZARE 13.42 Ilie Bolojan: „Clasa politică din România se va împărți astăzi între cei care vor să reformeze statul și cei care vor să tragă de timp, calculând doar câștigul electoral.
Anii de comunism și tranziția haotică au lăsat urme adânci și nu mai avem timp de pierdut. Trebuie să reașezăm scara valorilor
Nu mai avem timp de pierdut, trebuie să reașezăm scara valorilor și să ducem România spre modernizare. Avem astăzi pe masă un pachet de reforme. Ele reprezintă pași importanți ai schimbării și în același timp o amenințare pentru populism și conspiraționism.
Am citit moțiuniel depuse, am respect pentru orice opinie, dar unele arată lipsă de logică și înțelegere a interesului țării noastre. De aceea, am o rugăminte pentru colegii din Opoziție: Nu mai blocați guvernul cu moțiuni de tip „Cațavencu” în care primiți să se revizuiască dar numai în părțile neesențiale. Noi venim cu respect și bună credință și dăm socoteală pentru ceea ce facem.
Citește și:
ACTUALIZARE 13.40 Mai mulți parlamentari și-au făcut apariția în plen. Conform informațiilor Digi24, în prezent se află 247 de aleși, asigurându-se astfel cvorumul necesar.
ACTUALIZARE 13.31 Pentru prima moțiune de cenzură, în sală sunt prezenți 227 de parlamentari, în timp ce alți 20 sunt online. Minimul necesar de aleși pentru a asigura cvorumul este 233, însă pentru moțiunea de cenzură este nevoie de prezență fizică. Asta deoarece, votul se face cu bile. Acum, Coaliția așteaptă să apară mai mulți parlamentari.
ACTUALIZARE 13.30 A început citirea textului moțiunii de cenzură.
ACTUALIZARE 13.16 Momentul în care premierul Ilie Bolojan intră în plenul parlamentului.
ACTUALIZARE 13.14 În sala de plen a fost anunțat oficial că există cvorum pentru desfășurarea lucrărilor, prin prezență fizică și online. George Simion susține că cvorumul este valid doar pentru hotărâri, nu și pentru votul moțiunilor, pentru că acest vot va fi efectuat cu bile și este nevoie de prezență fizică.
ACTUALIZARE 13:08 Ședința plenului reunit a început cu intonarea imnului de stat.
ACTUALIZARE 13.00 Președintele AUR George Simion a declarat, înaintea ședinței plenului reunit al celor două camere, că 90 de parlamentari ai AUR sunt prezenți la Parlament, dar nu vor să intre în sala de plen pentru a forța constatarea lipsei de cvorum și a amâna astfel dezbaterea și votul celor patru moțiuni. Boicotului AUR se vor alătura și membri POT și SOS.
„Aștept să fie constatată lispa de cvorum și să se suspende ședința de astăzi”, a spus Simion.
Pentru a fi întrunit cvorumul, ar fi nevoie de 233 de parlamentari prezenți fizic în sală.
Premierul Ilei Bolojan și miniștrii sunt deja prezenți la Parlament.
Joi, moţiunile de cenzură depuse de Opoziţie au fost citite în plenul comun, urmând ca astăzi să aibă loc dezbaterea lor, de la ora 13:00.
Cele patru moţiuni depuse de AUR, S.O.S România şi POT se intitulează: „Demisia guvernului Bolojan – cel mai bun tratament pentru sistemul de sănătate, dar şi pentru România!”, „Opriţi politizarea companiilor publice. Opriţi batjocorirea proprietăţii statului!”, „Guvernul mimează reforma – ASF, ANRE şi ANCOM continuă să fie instituţii corupte, incompetente şi rău-voitoare, captive clientelei politice şi lipsite de guvernanţă profesionistă” şi „Opriţi sărăcirea românilor! Tăiaţi de la voi, nu de la ei!”.
Potrivit procedurii, pentru fiecare moţiune de cenzură se va organiza o şedinţă de plen comun. Moţiunea va fi citită din nou, în plen şi va urma dezbaterea şi votul. Ulterior, va începe o nouă şedinţă de plen, pentru următoarea moţiune, până la epuizarea celor patru moţiuni.
Pentru a fi adoptate, moţiunile au nevoie de 233 de voturi favorabile. Coaliţia de guvernare formată din PSD, PNL, USR, UDMR şi minorităţile naţionale, are, în acest moment, 311 parlamentari în timp ce Opoziţia formată din AUR, S.O.S România şi POT are doar 119 parlamentari și a adunat pentru depunerea moțiunilor de cenzură 126 de semnături.
Pentru a trece moţiunile de cenzură, este nevoie de 233 de voturi, astfel că opoziţiei îi lipsesc peste 100 de voturi ca demersul să reuşească. Dacă moţiunile de cenzură sunt respinse, proiectele de lege se consideră adoptate, însă Opoziţia mai are o şansă, atacarea lor la CCR.
După votul din Parlament, în cazul în care moţiunile de cenzură sunt respinse, Opoziţia mai are posibilitatea să le atace la Curtea Constituţională.
Singurul proiect pe care Opoziţia nu a depus moţiune de cenzură este cel privind pensiile magistraţilor. Cu toate acestea, proiectul nu va ajunge la promulgare, deoarece Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a anunţat că va sesiza Curtea Constituţională cu privire la legea prin care sunt modificate condiţiile de pensionare pentru magistraţi, pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea în Parlament.
Argumentele ICCJ se referă la încălcarea prevederilor din Constituţie referitoare la principiul statului de drept şi a articolelor privind condiţiile în care Guvernul îşi poate angaja răspunderea asupra unui proiect de lege.
Instanţa supremă consideră că legea care modifică pensiile judecătorilor şi procurorilor „încalcă nu mai puţin de 37 de decizii obligatorii ale Curţii Constituţionale şi numeroase principii fundamentale ale statului de drept”.
Ilie Bolojan: „Stabilitatea din coaliţie se va vedea la finalul săptămânii”
„Dacă vor fi depuse moţiuni de cenzură, se va vedea cum funcţionează această coaliţie în Parlament”, a declarat premierul Ilie Bolojan după angajarea răspunderii, potrivit News.ro.
Guvernul şi-a asumat luni seară, în Parlament, răspunderea pe fiecare dintre cele cinci legi cuprinse în al doilea pachet de măsuri pregătite pentru reducerea deficitului bugetar.
Pachetul doi de măsuri fiscal pentru reducerea deficitului cuprinde măsuri pe cinci segmente – pensiile magistraţilor, sănătate, companiile de stat, companiile autofinanţate – ASF, ANCOM şi ANRE şi componenta de fiscalitate-insolvenţă.
O restanţă a acestui pachet este reforma administraţiei, unde nu s-a ajuns la un acord în coaliţie.
Ce cuprind proiectele din pachetul doi, pe care şi-a angajat Guvernul răspunderea în Parlament şi care sunt contestate de opoziţie
– Primul proiect de lege a fost cel privind pensiile magistaţilor. Premierul Bolojan declara că acesta „rezolvă două dintre cele trei probleme majore care ţin de partea de eficienţă şi de echitate a acestui domeniu, respectând independenţa justiţiei”.
Prima dintre ele este vârsta de pensionare. „Acest proiect prelungeşte vârsta de pensionare la vârsta standard, deci până la 65 de ani, şi acordă o perioadă tranzitorie, în aşa fel încât vârsta de pensionare să crească treptat în următorii 10 ani”, a precizat premierul Bolojan.
Cel de al doilea aspect cuprins în proiect este valoarea pensiei în magistratură. ”În formula propusă de lege, pensia în magistratură nu va putea depăşi 70% din valoarea ultimului salariu, ceea ce, oricum, este cea mai mare pensie dintre categoriile profesionale din România, dar este una mult mai echitabilă şi mai apropiată de realitate”, a precizat premierul.
– Al doilea pachet legislativ este cel pentru sănătate. Ministrul Sănătăţii declara că acesta „vine să reaşeze multe componente importante din sistemul de sănătate”.
Principalele modificări aduse se referă la reorientarea pacienţilor din zona de spitalizare continuă în zona de medicină primară şi medicină de ambulatoriu de specialitate.
O altă modificare importantă se referă la regândirea indicatorilor de performanţă şi de reevaluare anuală pentru managerii unităţilor sanitare, dar şi pentru mpdul de ocupare a funcţiilor de conducere pentru secţiile clinice din spitalele publice din România. O altă modificare importantă se referă la medicina primară, şi anume modul în care se vor deconta serviciile în cabinetele de medicină de familie, în sensul în care, până în anul 2027, 20% din bugetul alocat se va duce pentru plata per capita, iar 80% din buget va fi decontat în funcţie de numărul de servicii pe care medicii de familie le decontează şi le raportează în sistemul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Proiectul se referă şi la modul în care se alocă influenţele salariale în unităţile sanitare publice. Acestea vor fi alocate direct proporţional cu numărul de servicii şi cu metodologia criteriilor de performanţă, care va fi elaborată prin Hotărâre de Guvern.
– Proiectul privind reforma în companiile de stat cuprinde modificări la Legea 109, pentru a aduce la realitatea societăţii româneşti de astăzi indicatori de performanţă şi mai ales remuneraţiile pe care le primesc astăzi cei care sunt în consiliile de administraţie, membrii executivi-neexecutivi, inclusiv a managementului companiilor, anunţa secretarul general al Guvernului, Radu Oprea.
Proiectul prevede o reaşezare între ponderea indicatorilor financiari şi indicatorilor nefinanciari. Astfel, indicatorii de performanţă îşi schimbă ponderile, 50-75% indicatorii de performanţă financiari şi 25-50% cei nefinanciari.
Proiectul prevede, de asemenea, scăderea numărului de membri în consiliile de administraţie, de la şapte la cinci, de la cinci la trei şi, de asemenea, reducerea indemnizaţiilor în procente semnificative.
– Un alt proiect este proiectul de lege care vizează reforma fiscală, a insolvenţei.
„România face un pas decisiv pentru a parcurge următoarele examene din septembrie şi octombrie cu bine. E un pas extrem de important pentru a depăşi această perioadă economică dificilă prin care trecem. Foarte multe din prevederile acestui pachet erau lucruri care fie erau asumate în PNRR, în varianta iniţială acum patru ani, dar angajamente care nu au fost duse la bun sfârşit, fie erau multe alte chestiuni legate de combaterea evaziunii, de insolvenţă, de modul în care tratăm şi respectăm contribuabilii, reguli noi în privinţa colectării ANAF”, a explicat ministrul Finanţelor prevederile din acest proiect.
El a explicat că pachetul 2 „reuşeşte să rezolve nişte probleme structurale legate de modul în care colectăm bani publici, de modul în care tratăm firmele în insolvenţă, de modul în care tratăm eşalonările, regândim eşalonările la nivelul ANAF-ului, astfel încât să fie corecte”.
O măsură foarte importantă este eliminarea impozitului pe cifra de afaceri a companiilor de peste 50 de milioane de euro, care nu discrimina între companii româneşti şi companii străine, le trata pe toate la fel. Noul sistem de impozitare pe care l-am propus tratează punctual acele cheltuieli ale companiilor multinaţionale care sunt sensibile, vorbim de cheltuieli de management, vorbim de consultanţă, vorbim de proprietate intelectuală, şi atrage atenţia asupra unei mai bune monitorizări a acestor cheltuieli”, a explicat Nazare.
– Al patrulea proiect, prezentat de şeful Cancelariei, Mihai Jurca, s-a referit la reforma autorităţilor de reglementare.
„Vine cu trei propuneri destul de simple. Până la finalul lunii octombrie, conducerile ASF, ANRE şi ANCOM vor trebui să vină în cadrul structurilor parlamentare cu propuneri de reducere a organigramei cu 10% pentru posturile de specialitate şi cu 30% pentru posturile suport din cadrul fiecărei structuri”, a precizat Jurca.
De asemenea, se impune reducerea indemnizaţiilor conducerii acestor structuri cu 30% şi tot cu 30% a indemnizaţiilor şi a salariilor personalului.
Această propunere va trebui făcută până în data de 30 octombrie. O ultimă măsură pe care legea o prevede este stabilirea unui cuantum maxim pentru bonusurile pe care conducerile companiilor le pot oferi.
„Stabilim un cuantum de maxim două salarii brute pentru aceste bonusuri şi, sigur, ele se pot şi se vor acorda în situaţia atingerii unor indicatori de performanţă şi în situaţia în care există condiţii bugetare corecte la nivel naţional”, a mai declarat Mihai Jurca.
Ce prevede Constituția cu privire la asumarea răspunderii Guvernului
Angajarea răspunderii Guvernului este reglementată de ARTICOLUL 114 din Constituţia României:
(1) Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege.
(2) Guvernul este demis dacă o moţiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaraţiei de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată în condiţiile articolului 113.
(3) Dacă Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2) , proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declaraţiei de politică generală devine obligatorie pentru Guvern.
(4) În cazul în care Preşedintele României cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face în şedinţa comună a celor două Camere.

