Gara mare din Botoșani a fost construită în 1872, iar proiectul a purtat semnătura firmei austriece condusă de Victor von Offenheim pentru structura exterioară.
Proiectul tehnic a fost semnat de inginerul botoșănean Elie Radu.
Clădirea iese în evidență prin stil austriac central - european, având arcade, ferestre arcuite, dar și o prezența elegantă.
Cei de la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică (CNIPT) Botoșani arată că gara este unică în oraș, fiind totodată capăt de linie și punct central de transport.
Arhitectura austriacă a sălilor de așteptare și peroanele năpădite de fumul locomotivelor, au fost admirate de la geamul vagoanelor de George Călinescu, Mihai Eminescu și chiar regele Ferdinand, venit în vizită la bunul său prieten, boierul Moscovici.
De-a lungul timpului, gara a suferit lucrări de modernizare, inclusiv închiderea și reabilitarea sa (în 2004, respectiv 2014). Din gara Botoșani pleacă trenuri către diferite destinații din România, dar și spre destinații din exterior.
Astăzi, modernizarea ei a inclus sisteme de încălzire, afișare digitală, pasaj pentru acces subteran dar și peroane modernizate.
Proiectele recente îi conferă potențialul de a deveni un centru cultural și un punct strategic de conexiune , în ciuda numărului redus de trenuri.
De asemenea, în 2024 – 2025, Botoșaniul a fost inclus în planul național pentru introducerea trenurilor cadențate ( sistem în care trenurile circulă la intervale orare egale și precise) , cu obiectivul de îmbunătățire a frecventei transportului feroviar !