Sfârșitul anului școlar a venit la Laurian cu două mobilități importante. În cadrul proiectului de acreditare Erasmus+, nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217506, în perioada 5 - 9 mai 2025, nouă elevi şi doi profesori însoţitori de la Colegiul Național „A.T. Laurian” din Botoșani au participat la o mobilitate de grup-elevi, la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija, din Kaunas, Lituania. Proiectul de Acreditare, Erasmus+, Educaţie şcolară, finanţat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, a avut un impact deosebit asupra elevilor noștri prin prisma dezvoltării unor atitudini pozitive față de apartenența la spațiul european și a unor abilități de comunicare într-o limbă de circulație internațională – limba engleză.
Elevii Colegiului Național „A.T. Laurian” din Botoșani, însoţiţi de profesoarele Anca-Luminița Dulgheru şi Lavinia-Elvina Ghineţ au participat activ la ore de lituaniană, engleză, economie, etică, biologie, informatică, muzică, alături de colegii lor din Kaunas, observând asemănările și deosebirile dintre cele două sisteme de învățământ. Totodată, grupe de elevi din ambele licee partenere au schimbat informații despre istoria celor două țări, despre limbă, cultură şi tradiții.
Latura digitală a educației a fost atinsă prin participarea elevilor atât la orele de IT din liceul gazdă, cât și prin vizitele de documentare de la Muzeul de Artă și de la Muzeul Ciurlionis din Kaunas, muzee în care elevii au înțeles arta prin realitatea augmentată și prin proiecții 3D. Totodată, elevii au lucrat la paginile unei cărți virtuale a proiectului, pe platforma Book Creator.
O dovadă de educație interculturală și de comportament sustenabil față de mediu au fost activităţile de la Rumšiškės, unde elevii au participat la un atelier tradițional de fabricare a pâinii. Astfel, au fost prezentate uneltele vechi, tradiționale, folosite pentru prepararea pâinii în casă, dar și obiceiurile legate de acest moment special pentru familia lituaninană tradițională. Elevii au fost încântați de întregul ritual, dar și de aroma pâinii calde, proaspăt scoase din cuptorul de lut.
În aceeaşi perioadă, Prof. Anca-MarcelaGrădinaru a participat la un stagiu de observare, tot la Kauno Maironio Universitetine Gimnazija din Kaunas; a fost o experiență profesională și umană valoroasă, având ocazia de a observa, analiza și reflecta asupra unor modele educaționale europene, centrate pe echilibru, deschidere, flexibilitate și eficiență.
Dimensiunea incluzivă a educației a fost una remarcabilă: școala-gazdă oferă sprijin personalizat elevilor cu dificultăți de învățare, susține diversitatea culturală și promovează empatia și implicarea civică. Comunicarea deschisă cu elevii, respectul reciproc și încurajarea participării sunt valori profund înrădăcinate în cultura școlii. Conceptul de „școală ancorată în comunitate” a fost reflectat în numeroase activități extracurriculare, în parteneriatele active cu muzee, biblioteci și instituții culturale, precum și în atenția acordată educației pentru dezvoltare durabilă și patrimoniu. Elevii sunt implicați în proiecte cu impact social care îi ajută să devină cetățeni activi și responsabili.
”Mobilitatea de grup-elevi şi stagiul de observare au oferit un exemplu de bună practică. Elevii s-au întors mai bogați spiritual și cultural, dornici să împărtășească comunității școlii din experiența lor europeană.”, a declarat Rodica Mighiu, coordonator și persoană de contact a proiectului.